vineri, 1 martie 2024

Sfaturi pentru a trece mai ușor peste depresie

Share

Depresia este o tulburare afectivă cu care se confruntă foarte multe persoane. Ea se manifestă prin tristețe, anxietate, dificultăți de concentrare, pierderea interesului pentru activități care înainte aduceau bucurie, gânduri negative etc. 

Este foarte important să știm cum să recunoaștem această boală, dar și cum ne putem ajuta sau cum îi putem ajuta pe alții să treacă mai ușor peste astfel de perioade. 

Ce ne propunem să facem mai departe este să îți vorbim puțin despre semnele acestei boli, dar și să îți dăm câteva sfaturi cu privire la modul în care poate fi tratată.

Cum recunoaștem depresia

Depresia se manifestă în multe moduri, la unii mai agresiv, la alții mai ușor. De regulă, o persoană depresivă este una care manifestă următoarele simptome de o perioadă lungă de timp. Fiecare dintre simptomele manifestate mai jos pot fi asociate cu multe alte boli, motiv pentru care, pentru o evaluare corectă și un diagnostic precis va trebui să consulți un medic psihiatru sau un psiholog clinician.

  • Tristețe permanentă

Persoanele care suferă de depresie manifestă frecvent tristețe. Nu este însă vorba de o tristețe trecătoare, care apare din varii motive, ci de acea tristețe permanentă, în care totul pare că merge într-o direcție negativă. 

În cazul depresiei, tristețea apare frecvent din cauza unor dezechilibre chimice, care dau deficit de serotonină, dopamină și noradrenalină, dar și din cauza unor gândurilor negative, stresului, traumelor, izolării sociale sau lipsei de motivație.

  • Anxietate

Anxietatea este un alt simptom al depresiei. Atenție însă, deoarece nu toate persoanele anxioase sunt și depresive. Anxietatea amplifică însă starea de depresie, deoarece dă preocupări excesive, neliniște, teamă, palpitații, transpirații și alte astfel de manifestări.

  • Pierderea interesului pentru activități care în trecut provocau plăcere

Calitatea vieții persoanelor depresive scade și din cauza faptului că nu își mai găsesc plăcere în activități care înainte le bucurau. Acest lucru, spun specialiștii, apare din cauza unor dezechilibre chimice, a anxietății, a epuizării emoționale, a izolării sociale, dar și a unei autoevaluări negative.

  • Creșterea/scăderea bruscă în greutate

Un alt simptom al depresiei poate fi tulburarea în alimentație. Asta se întâmplă deoarece multe persoane ajung să nu mai fie motivate de nimic și să aibă comportamente precum mâncat excesiv sau mâncat prea puțin. 

Supraalimentarea sau pierderea apetitului pot fi însă cauzate și de anumite medicamente, motiv pentru care orice simptom trebuie spus medicului care a prescris anumite substanțe.

  • Dificultate de concentrare

Este foarte dificil să te concentrezi dacă starea ta interioară nu este una bună. Vedem asta cu toții zilnic. Gândește-te că depresia se manifestă prin stări de tristețe, neliniște, anxietate, stări care în mod clar afectează capacitatea de concentrare. Astfel, persoanele depresive ajung să aibă dificultăți de concentrare și asta bineînțeles să le afecteze viața de zi cu zi.

  • Dificultăți în luarea deciziilor

Dificultățile în luarea deciziilor sunt întâlnite frecvent la persoanele depresive. Cauzele sunt multiple: repetarea permanentă a gândurilor negative, lipsa energiei, sentimente negative despre sine, indecizie și alte astfel de manifestări care nu le permit să gândească totul cât mai lucid pentru a lua decizii corecte.

  • Probleme de memorie

Se pare că la nivelul neurotransmițătorilor din creier apar deficite de diverse substanțe chimice, care pot afecta sistemul de memorie. Astfel, persoanele depresive ajung să aibă probleme cu memoria, care mai sunt afectate și de stresul cronic, lipsa de somn sau diverse medicamente.

  • Oboseală excesivă

De cele mai multe ori persoanele depresive nu pot dormi suficient de mult și de bine din cauza gândurilor negative pe care le au, din cauza faptului că analizează foarte mult tot felul de situații. Astfel, în timp, ajunge să se acumuleze o oboseală excesiva care mai apoi poate da și alte simptome negative. 

  • Insomnie sau somn excesiv

Fiecare persoană se manifestă diferit, iar în ceea ce privește somnul, unele ajung să nu mai poată dormi de gânduri negative și tot felul de frământări, iar altele ajung să doarmă prea mult, tocmai pentru a scăpa de gânduri negative și frământări. 

  • Sentimente de inutilitate sau vinovăție excesive

Multe dintre persoanele care suferă de depresie se confruntă cu astfel de sentimente. De cele mai multe ori ele sunt exagerate, deoarece anumite situații sunt percepute în mod greșit. 

Totodată, aceste sentimente apar și din cauza faptului că persoanele depresive devin adesea iraționale și se învinovățesc prea mult și chiar pentru ceea ce nu au făcut.

  • Izolare socială

Depresia este o afecțiune care se manifestă și prin izolare socială. Persoanele depresive au frecvent dificultăți de comunicare cu cei din jur, sunt triste și lipsite de energie și nu doresc să fie înconjurate de prieteni sau rude, devin anxioase și nu vor să mai iasă din casă sau se închid în sine și nu vor să discute cu nimeni despre ceea ce trăiesc în interiorul lor. 

  • Scăderea libidoului sau disfuncție sexuală

Serotonina și dopamina sunt doi neurotransmițători ai creierului care pot influența libidoul și răspunsul sexual. În cazul celor care suferă de depresie, pot să apară dezechilibre chimice care pot influența negativ aceste aspecte și astfel scade libidoul și pot să apară tot felul de disfuncții sexuale. 

  • Gânduri de suicid sau auto-vătămare

Acesta poate fi unul dintre cele mai grave simptome ale depresiei. Toată povara dată de această boală, toate stările negative și apăsările, pot duce în cele din urmă la gânduri de suicid sau auto-vătămare. 

Trebuie să cunoaștem toți aceste semne ale depresiei, pentru a ști când este cazul să apelăm la un medic, dar și pentru a ști când cei din jurul nostru se confruntă cu o astfel de problemă.

Sfaturi pentru a trece mai ușor peste depresie

Sfaturi pentru a trece mai ușor peste depresie

Sursa foto

Este foarte important să cunoaștem și ce putem face pentru a trece mai ușor prin depresie. În cele ce urmează, vom veni cu o serie de sfaturi utile:

1. Mergi la medic

Depresia este o boală care trebuie tratată la medic. Este important să îi cunoști simptomele, pentru a ști când să apelezi la ajutor. 

Pentru diagnosticarea  și tratarea depresiei trebuie să te adresezi unui medic psihiatru. Și nu, nu este o rușine să faci asta. Nu face din viața ta un calvar doar de frica de a nu fi judecat/ă. Medicul psihiatru are cunoștințele necesare pentru a diagnostica problema ta în mod clar și pentru a-ți prescrie un tratament, dacă este cazul. Caută ajutorul, ai încredere și viața ta se va schimba în bine. 

Dacă nu știi încotro să apuci și ai probleme financiare, află că astfel de servicii pot fi decontate prin CAS, dar există totodată și servicii gratuite oferite de către diverse asociații pentru cei care nu sunt asigurați. 

Totodată, depresia mai poate fi identificată și cu ajutorul psihologilor clinicieni, doar că aceștia nu sunt acreditați pentru a prescrie medicamente. 

2. Fă terapie

Este foarte important să apelezi la un specialist în psihoterapie pentru a trece mai ușor peste depresie. Psihologul poate oferi un suport emoțional profund și te poate ajuta să înțelegi cauzele care duc la problemele cu care te confrunți. 

Din nou amintim faptul că, la fel ca în cazul psihiatrului, nu este o rușine să apelezi la astfel de specialiști. Ei vor înțelege în mod real ce se întâmplă cu tine și îți vor da sfaturi avizate și personalizate, care să te ajute să ieși cu bine din zona neagră în care te afli. 

Caută un psiholog bun, cu care să simți că te poți înțelege, un profesionist bine pregătit, care să te aducă pe un drum mai bun. Cere recomandări de la cunoscuți, prieteni, caută pe internet păreri despre anumiți psihologi, iar dacă financiar nu îți permiți ședințele, apelează la servicii gratuite sau dacă ești asigurat/ă caută un specialist care lucrează cu CAS.

3. Dezvoltă-ți relația cu Dumnezeu

Dacă ești o persoană credincioasă, apropierea de divinitate te poate ajuta în lupta cu depresia. Când trecem prin greutăți, mulți dintre noi ne apropiem parcă mai mult de Dumnezeu și căutăm spijin și ajutor. Poate nu ar fi rău să meditezi mai mult la asta, să cauți texte biblice care să te încurajeze, să petreci timp în rugăciune și să participi la slujbele religioase. 

Persoanele depresive au nevoie de liniște, de pace, de speranță și încredere, iar toate acestea pot veni de multe ori de la Dumnezeu, dacă ai credință. 

4. Înconjoară-te de prieteni

Prietenii pot juca un rol important în ceea ce privește tratarea depresiei. Dacă simți că ceva nu este în regulă cu tine, evită să te izolezi. Încearcă să petreci cât mai mult timp în preajma celor dragi, să încerci să te bucuri de prezența lor, să discutați, să râdeți și chiar să vă povestiți frământările. 

Ai însă în vedere faptul că pentru asta ai nevoie de prieteni adevărați, de oameni de încredere care știi că sunt acolo pentru tine și te iubesc cu adevărat.

5. Ai grijă la alimentație

Alimentația este și ea importantă când vorbim de depresie, deoarece dacă nu ai grijă la ce mănânci poți să agravezi și mai mult simptomele pe care le ai. 

În primul rând trebuie să ai în vedere faptul că este necesară o alimentație cât mai echilibrată, deoarece astfel vei ajunge să ai zilnic energia necesară și să nu suferi de alte boli care și ele pot da tot felul de simptome. 

Apoi, evită să consumi alimente procesate și zahăr, deoarece aceste alegeri alimentare pot duce la scăderea energiei, ceea ce în final te va afecta și mai mult. Totodată, ai grijă și la consumul de cafeină și alcool, deoarece aceste băuturi consumate în exces pot duce la lipsa somnului și la agravarea simptomelor. 

Dacă vrei să te simți cât mai bine din acest punct de vedere, consumă alimente bogate în acizi grași și Omega-3, mănâncă zilnic fructe și legume, consumă cât mai multă mâncare în stare pură, nu procesată, și hidratează-te corespunzător.

6. Fă sport

6. Fă sport

Sursa foto

Exercițiile fizice regulate pot fi foarte benefice pentru persoanele care suferă de depresie, deoarece este dovedit faptul că sportul: 

  • ajută la eliberarea endorfinelor, substanțe care produc starea de bine;
  • reduce stresul și anxietatea, deoarece se eliberează tensiunea din corp;
  • îmbunătățește calitatea somnului, ceea ce ajută la restabilirea ritmului circadian;
  • ajută la creșterea încrederii în sine, un aspect deosebit de important pentru persoanele depresive;
  • contribuie la formarea unei rutine, dând persoanelor depresive un scop precis în ceea ce au de făcut. 

Chiar dacă acum treci printr-o perioadă mai puțin bună și nu ai nici o energie și nici un chef să faci sport, fă un efort și mergi o oră la sală sau aleargă prin parc. Vei vedea că apoi te vei simți mult mai bine.

7. Regleză-ți somnul

Pentru a trece mai ușor peste depresie este foarte important și să ai un somn liniștit și odihnitor. Da, știm că poate fi dificil să faci asta, însă trebuie să faci un efort și să găsești metodele potrivite pentru a dormi suficient și după un program regulat. 

În primul rând mergi la somn la o oră decentă și nu pierde nopțile. Chiar dacă îți ia mai mult timp să adormi, este important să îți faci din timp toată rutina și să fii în pat la aceeași oră în fiecare seară. 

Apoi, pentru a-ți asigura un somn liniștit, evită stimulii puternici înainte de culcare. Decât să te uiți la televizor sau să pierzi vremea pe internet, mai bine citește o carte. Totodată, este important ca la cină să iei mese ușoare și să nu mănânci foarte târziu și să nu faci exerciții fizice intense înainte de ora de somn. 

8. Practică tehnici de relaxare

Tehnicile de relaxare pot fi de multe ori de folos pentru persoanele care se confruntă cu stări de depresie. Ele sunt frecvent recomandate de psihiatri și psihologi. Dacă încă nu ai mers la un specialist pentru a-ți spune ce ai de făcut, iată câteva idei:

  • respiră profund – este important să faci aceste exerciții când simți că ești foarte neliniștit/ă. Închide ochii, trage aer profund, ține-l câteva secunde, apoi eliberează-l. Concentrează-te pe respirație și repetă acest exercițiu până te simți mai bine.
  • meditează – meditația este foarte importantă pentru a-ți relaxa mintea și pentru a reduce stresul și anxietatea. În timpul meditației concentrează-te doar pe lucruri pozitive, doare pe ce îți aduce bucurie, pe amintiri frumoase și visuri pe care vrei să ți le îndeplinești.
  • practică yoga – yoga este o combinație dintre meditație și respirație profundă, care implică în același timp și exerciții fizice, toate cu scopul de a te relaxa cât mai profund și de a-ți elibera mintea. 

9. Citește

Cititul este foarte benefic pentru sănătatea creierului și poate induce o stare de relaxare profundă. Poate ar trebui să încerci și tu să citești în momentele în care cauți liniștea. 

Totodată, ai în vedere faptul că poți găsi o mulțime de cărți de specialitate care să te ajute să înțelegi mai bine depresia, să o gestionezi într-un mod mai simplu și să ajungi în cele din urmă la vindecare. 

10. Ține un jurnal

Ai încercat vreodată să ții un jurnal? Dacă îți face plăcere să scrii, un jurnal poate fi foarte eliberator. În el îți poți scrie toate temerile, frământările, emoțiile și te poți detensiona și elibera de gândurile negative. Un jurnal te va ajuta să ai momente profunde de auto-reflecție, dar și să urmărești în mod clar evoluția stărilor tale. 

Dacă ții un astfel de jurnal și decizi să apelezi și la un specialist care să te consilieze în cadrul unor ședințe de psihoterapie, poți să iei cu tine acest caiet cu gânduri. Fă asta doar dacă îți dorești cu adevărat și dacă ai încredere să dezvălui toate frământările tale. Fă asta doar atunci când te simți pregătit/ă.

Depresia nu este o boală ușoară și nici o boală rară. Foarte multe persoane se confruntă cu ea și unele ajung să își dea seama prea târziu că au nevoie de ajutor. 

Învață să îi recunoști simptomele și apelează la timp la ajutor, pentru a duce o viață cât mai liniștită și pentru a o trata din timp.

Citește mai mult

Alte articole